Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit 2022 | Ammattikorkeakoulututkinto | Ylempi ammattikorkeakoulututkinto |
| Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. – arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. – osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä. – ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta. | Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. – osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri vaiheissa. – osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. – osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista. |
| Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä – osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia. – osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. – hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään. – ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa. – omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan. | Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää – osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. – osaa kehittää työyhteisöjen viestintä-ja vuorovaikutuskulttuuria. – osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia. – hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa. – edistää työyhteisön resilienssiä. |
| Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. – kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti. – ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐ arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. – huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista. – ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti. – kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. | Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. – kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään. – edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista. – tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat. – edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista. – toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään. – kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen. |
| Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. – osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen. – ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia. | Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. – osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana. – osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia – kykenee johtamaan työyhteisössään kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista. |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus | Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. – tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään. – osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään. – kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään. | Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. – osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään. – osaa ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia. – kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan. |
| Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. − ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa. − osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa. − osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. − osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden. | Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. − tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista. – osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämisja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. – osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden. – osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia. |