Opetussuunnitelmat (OPS)

Tälle sivulle on koottu Humakin tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat, tutkintojen vaativuustasot ja niiden tuottamat kompetenssit. Sivun alaosasta löydät myös koulutuskohtaiset vastaavuustaulukot, mikäli olet aloittanut opintosi vanhemmassa opetussuunnitelmassa.

Kukkienkastelija

Opetussuunnitelmat (OPS)

Tutustu alta voimassa oleviin ja tarvittaessa vanhoihin AMK- ja YAMK-tutkintojen opetussuunnitelmiin. Opintojen etenemisen mallinnukset tavoiteajassa ja nopeutetussa tahdissa löydät täältä.

HuMaster Kulttuurituottaja (ylempi AMK) ja Yhteisöpedagogi (ylempi AMK)

Kulttuurituotannon koulutusohjelma

Viittomakielialan tulkkitoiminnan koulutusohjelma

Tulkkaustoiminnan kehittäminen (ylempi AMK)

Yhteisöpedagogi (ylempi AMK)

Järjestö- ja nuorisotyön koulutusohjelma

Tutkintojen vaativuustasot ja kompetenssit

Suomen kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä kaikki tutkinnot on sijoitettu jollekin kahdeksasta viitekehyksen vaativuustasosta. Ammattikorkeakoulututkinnot on sijoitettu tasolle 6 ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot tasolle 7.

Kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä tasot 6 ja 7 sekä valtakunnalliset yhteiset kompetenssit kuvaavat ammattikorkeakoulusta valmistuvan opiskelijan osaamisen tasoa. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.

Humakin opetussuunnitelmissa on pääsääntöisesti huomioitu NQF-tasokuvaukset, yhteiset ja koulutuskohtaiset kompetenssit. Näiden tavoitteiden toteutumista arvioidaan osana normaalia oppimisprosessiin liittyvää osaamisen arviointia. 

Tutustu alla tarkemmin eri tasojen osaamiskuvauksiin ja kompetensseihin.

NQF, taso 6

Ammattikorkeakoulututkintossa edellytettävä osaaminen:

  • Hallitsee laaja‐alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti‐, tieteen‐ tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi.
  • Kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä.
  • Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.

NQF, taso 7

Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa edellytettävä osaaminen:

  • Hallitsee laaja‐alaiset ja pitkälle erikoistuneet oman alansa erityisosaamista vastaavat käsitteet, menetelmät ja tiedot, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja/tai tutkimuksen perustana. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Kykenee ratkaisemaan vaativia ongelmia tutkimus‐ ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uusia tietoja ja menettelyjä sekä sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja.
  • Kykenee työskentelemään itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä. Kykenee johtamaan ja kehittämään monimutkaisia, ennakoimattomia ja uusia strategisia lähestymistapoja. Kykenee johtamaan asioita ja/tai ihmisiä. Kykenee arvioimaan yksittäisten henkilöiden ja ryhmien toimintaa. Kykenee kartuttamaan oman alansa tietoja ja käytäntöjä ja/tai vastaamaan muiden kehityksestä.
  • Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.

Yhteiset kompetenssit

Yhteiset kompetenssit ovat kaikille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

Tutustu yhteisiin kompetensseihin ja niiden osaamisen kuvauksiin ohessa.

Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit 2022

Ammattikorkeakoulututkinto

Ylempi
ammattikorkeakoulututkinto

Oppimaan
oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja
oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita
sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden
ja digitalisaation mahdollisuuksia.
– arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
– osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä
tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman
alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
– ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.
– osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri
vaiheissa.
– osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja
tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat
huomioiden.
– osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.

Työelämässä
toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
– osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön
hyvinvointia.
– osaa toimia ammatillisesti työelämän
viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
– hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa
työssään.
– ymmärtää muuttuvan työelämän
kompleksisuuden ja omaa resilienssiä
muuttuvissa työelämän tilanteissa.
– omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa
työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
– osaa kehittää ja johtaa monialaisia
tiimejä ja työyhteisöjä.
– osaa kehittää työyhteisöjen viestintä-ja vuorovaikutuskulttuuria.
– osaa kehittää ja johtaa työyhteisön
kokonaisvaltaista hyvinvointia.
– hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä
ja johtamisessa.
– edistää työyhteisön resilienssiä.

Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden
periaatteet.
– kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten
periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
– ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐
arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
– huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
– ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
– kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan
yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden.
– kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion
toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään.
– edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
– tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset
näkökulmat.
– edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
– toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
– kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin
arvoihin perustuen.

Kestävä
kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen
periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan
jäsenenä.
– osaa käyttää omaan alaansa liittyvää
tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
– ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden
keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden
ja ongelmien monia näkökulmia.

Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä
edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja
yhteiskunnassa.
– osaa soveltaa kestävän kehityksen
tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
– osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia
– kykenee johtamaan työyhteisössään
kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja
vakiinnuttamista.

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä
ja verkostoissa.
– tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää
monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
– osaa seurata ja hyödyntää oman alansa
kansainvälistä kehitystä työssään.
– kykenee kansainväliseen viestintään
työtehtävissään.

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa
monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.
– osaa kehittää monikulttuurisuutta
huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
– osaa ennakoida globaalin kehityksen
ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia.
– kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan.

Ennakoiva
kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan
tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen
olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä.
− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja
uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja
taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä
ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
− tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
– osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämisja innovaatiohankkeita sekä soveltaa
erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
– osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä,
kestäviä ja taloudellisesti kannattavia
ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
– osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja
toimintaympäristön muutoksia.

Koulutuskohtaiset kompetenssit

Yhteisten kompetenssien lisäksi koulutuksilla on omat koulutuskohtaiset kompetenssit. Tutustu ohessa niihin tarkemmin. 

Kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit on päivitetty viimeksi 25.10.2017 yhdessä muiden kulttuurituottajakoulutusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen kanssa (Arcada, Metropolia AAMK, Seinäjoen AMK). 

Kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit

Osaamisen kuvaus

    Toimintaympäristöjen tuntemus

  • Tuntee kulttuurin eri ilmiöiden ajankohtaisia virtauksia ja niiden historiallista taustaa

  • Hahmottaa alan ammattikentän sekä kykenee seuraamaan sitä

  • Tuntee kulttuurihallinnon ja -politiikan rakenteet ja merkityksen

  • Ymmärtää kulttuurin ja taiteen merkityksen yhteiskunnassa

  • Tuntee kulttuurituotannon kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja ja toimintaympäristöjä

  • Hahmottaa alan tulevaisuuden keskeisiä kehityslinjoja ja osaaennakoida niitä

    Tuottamisprosessien hallinta

  • Hallitsee tuotantojen johtamisen ja strategisen suunnittelun osana tuotantoprosessia

  • Hallitsee projekti- ja hanketoimintaa työssään ja osaa käyttää siihensopivia välineitä

  • Tuntee kulttuurituottajan työssä tarvittavan lainsäädännön ja osaasoveltaa sitä käytäntöön

  • Tuntee teknisen tuottamisen perusteet

  • Osaa hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia tuotantoprosessissa

  • Tunnistaa kulttuurituottajan työtä ohjaavat eettiset periaatteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen kestävään kehitykseen

    Liiketaloudellinen osaaminen

  • Tunnistaa kulttuurituotannon ansaintamallit ja –mahdollisuudet ja osaa käyttää niitä

  • Osaa suunnitella ja toteuttaa kaupallisesti kannattavia ja asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja

  • Hallitsee kulttuurituotteen ja -palvelun rahoituksen suunnittelun ja hankinnan

  • Hallitsee oman alansa taloussuunnittelun ja -seurannan

  • Hallitsee toimialan myynnin ja markkinoinnin menetelmiä

  • Ymmärtää ja osaa suunnitella sekä omaa valmiudet kannattavaan yritystoimintaan toimialalla

  • Ymmärtää innovaatioiden merkityksen osana alan toimintaaosaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia

     Kehittämis-ja vuorovaikutusosaaminen

  • Hallitsee alalla tarvittavat viestintä- ja mediataidot

  • Osaa käyttää luovan ongelmanratkaisun menetelmiä alan innovaatiotoiminnassa

  • Osaa rakentaa ja johtaa työssään tarvittavia verkostoja

  • Osaa toimia sensitiivisesti erilaisissa yhteiskunnan sosiaalisissa ja kulttuurisissa tilanteissa

  • Osaa tunnistaa, arvioida ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja identiteettiään

Kompetenssit on hyväksytty Humanistisen ja kasvatusalan työryhmässä 22.2.2022.

Tulkki (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit 2022

Osaamisen kuvaus

    Tulkin ammatillinen osaaminen

  • Tuntee tulkkauspalvelun kokonaisuuden ja osaa toimia osana sitä

  • On sisäistänyt laadukkaan tulkkaustoiminnan ja käännöstyön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti

  • Ymmärtää tulkin tehtävän erilaisissa toimeksiannoissa 

  • Osaa analysoida toimeksiantoja ja omaa ammatillista osaamistaan sekä käyttää kokemuksiaan ammattitaitonsa kehittämisessä

  • Osaa tehdä työssä jaksamisen kannalta perusteltuja valintoja ja edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia 

  • Kykenee ajattelemaan yrittäjämäisesti ja osaa soveltaa työssään yrittäjyyden eri osa-alueita 

  •  Osaa soveltaa ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan sekä osallistua kehittämistoimintaan muiden asiantuntijoiden kanssa 

    Tulkkaustaidot ja työkielten osaaminen

  • Ymmärtää sekä tulkkaus- että käännöstoimeksiannot kokonaisuutena

  • Tietää tulkkaus- ja käännöstyön keskeiset teoreettiset ja käytännölliset lähtökohdat sekä osaa soveltaa niitä tulkin työssä

  • Osaa työkielet ja asiakkaiden käyttämät kommunikaatiomenetelmät työtehtävien vaatimusten mukaisesti

  • Osaa käyttää työkielten variaatioita ja konventioita toimeksiannon edellyttämällä tasolla

  •  Osaa käyttää tulkkausmenetelmiä toimeksiannon edellyttämällä tavalla

  • Osaa tehdä ammatillisesti perusteltuja ratkaisuja myös paineen alla

  • Osaa arvioida ja käyttää tulkin työn kannalta oleellisimpia teknisiä välineitä 

  • Kykenee omaksumaan ja osaa soveltaa uusia työskentelytapoja

    Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

  • Ymmärtää toimivaan vuorovaikutukseen ja erilaisiin viestintä- ja vuorovaikutustilanteisiin liittyvät keskeiset tekijät

  •  Ymmärtää vuorovaikutuksen tilannesidonnaiset erityispiirteet ja osaa toimia kontekstin ja viestintäkanavan vaatimalla tavalla 

  • Osaa toimia monikielisessä ja/tai multimodaalisessa vuorovaikutustilanteessa ammattiroolinsa mukaisesti

  • Osaa hyödyntää vuorovaikutustilanteissa teknologisia välineitä monipuolisesti ja asianmukaisesti 

    Monikulttuurisuus- ja toimintaympäristöosaaminen

  • Tunnistaa eri tilanteisiin liittyviä kulttuurisia tekijöitä ja osaa huomioida ne

  • Tietää keskeiset toimintaympäristöt ja asiakasryhmät sekä osaa mukauttaa toimintaansa näissä tapahtuvien muutosten perusteella

  •  Osaa toimia sekä kasvokkaisissa että verkkovälitteisissä toimintaympäristöissä 

  • Tunnistaa kielellisen ja muun epäsymmetrian vaikutukset ammatillisissa toimintaympäristöissään 

  • Osaa toimia asiakas- ja tilannelähtöisesti omasta asiantuntijaroolistaan käsin 

  • Osaa seurata ja hyödyntää oman alan kansainvälistä kehitystä 

Kompetenssit on hyväksytty Humanistisen ja kasvatusalan työryhmässä 22.2022.

Tulkki (YAMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit 2022

Osaamisen kuvaus

    Tulkkauspalveluosaaminen

  • Opiskelija tietää omaan tulkkauksen alaan liittyvän keskeisen lainsäädännön ja sen puitteet

  • Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida tulkkauspalveluprosessia ja toimintakäytäntöjä asiantuntevasti 

  • Opiskelija ymmärtää roolinsa ja tehtävänsä tulkkauspalvelujen kehittämisessä

  •  Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan tarkoituksenmukaisesti palveluiden kehittämisessä

  • Opiskelija osaa toimia itsenäisesti vaativissa ja vastuullisissa tulkkausalan asiantuntijatehtävissä ja kehittää asiantuntijuuttaan suunnitelmallisesti

    Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

  • Opiskelija tunnistaa ja osaa kytkeä tulkkausalaan liittyvät ilmiöt laajempaan alueelliseen, kansalliseen ja kansainväliseen kontekstiin

  • Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää tietolähteitä kriittisesti ja tutkimuseettisiä käytänteitä noudattaen

  • Opiskelija osaa soveltaa työelämälähtöisiä tutkimus- ja tiedonhankintamenetelmiä alan TKI-työssä ja tuottaa tutkimukseen perustuvaa uutta tietoa tulevaisuusorientoituneesti 

  • Opiskelija osaa kehittää ja soveltaa palvelun ja toiminnan laadunarviointimenetelmiä sekä käytäntöjä 

  • Opiskelija tuntee liiketoiminnan suunnittelun, työsuhdelainsäädännön ja taloudenhallinnan perusperiaatteet 

  • Opiskelija ymmärtää työhyvinvointiin liittyvät keskeiset tekijät ja osaa edistää yhteisön ja yksilön työhyvinvointia

  • Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintaperiaatteita omassa TKI-toiminnassaan 

    Asiantuntija- ja vaikuttamisosaaminen

  • Opiskelija tuntee tulkkausalan keskeiset kansalliset ja kansainväliset verkostot sekä tietolähteet ja osaa hyödyntää niitä ammattitaitonsa ja alan kehittämisessä

  • Opiskelija tuntee yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinot ja osaa vaikuttaa alan kehittämiseen

  • Opiskelija osaa toimia asiantuntijayhteisöissä ja jakaa asiantuntijatietoa viestimällä vastuullisesti eri medioissa 

  • Opiskelija osaa raportoida ja viestiä tutkimuksellisesta kehittämistyöstä

Kompetenssit hyväksytty Humanistisen ja kasvatusalan ryhmässä 22.2.2022

Yhteisöpedagogi (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit 2022

Osaamisen kuvaus

    Yhteisöllinen osaaminen

  • Ymmärrät yhteisöllisyyden, osallisuuden ja toimijuuden merkityksen yksilöiden ja ryhmien toiminnassa sekä hyvinvoinnin edistämisessä

  •    Ohjaat yksilöitä ja ryhmiä löytämään vahvuuksiaan ja kehittämään yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojaan

  •    Rakennat ja vahvistat osallisuutta, toimijuutta ja yhteisöllisyyttä kasvokkaisissa ja digitaalisissa yhteisöissä

  •    Edistät yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien toteutumista yhteisöissä

    Pedagoginen osaaminen

  •    Kohtaat ja toimit ammatillisesti moninaisuutta arvostaen

  •    Hyödynnät kasvun, kasvatuksen ja kehityksen teoreettisia lähestymistapoja toiminnassasi

  •    Sovellat osallisuutta ja toimijuutta edistäviä  pedagogisia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä

  • Edistät oppimisen mahdollisuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä

  • Edistät rakentavaa vuorovaikutusta monimuotoisissa toimintaympäristöissä

    Yhteiskunnallinen osaaminen

  • Tunnet yhteiskunnan rakenteita, palvelujärjestelmiä ja vaikuttamismahdollisuuksia

  • Ymmärrät ammatillisen osaamisen merkityksen yhteiskunnassa ja osaat hyödyntää sitä toimintaympäristöjen muutoksissa

  • Toimit ennakoivasti sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi

  • Osaat toimia julkisella, yksityisellä, kolmannella ja neljännellä sektorilla sekä näiden verkostoissa

  • Edistät sosiaalisesti, kulttuurisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä

  Vaikuttamis- ja kehittämisosaaminen

  • Hallitset käyttäjälähtöisen ja tulevaisuussuuntautuneen tutkivan ja kehittävän työotteen

  • Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia osallistavia kehittämisprosesseja

  • Osaat toimia vaikuttajana käyttämällä erilaisia vaikuttamistoiminnan ja viestinnän kanavia ja muotoja

  •  Kehität työtäsi, työyhteisöäsi, organisaatiotasi ja ammattialaasi sekä monialaisia verkostoja

Vastaavuustaulukot

Tutustu koulutuskohtaisiin vastaavuustaulukoihin, mikäli olet aloittanut opintosi 2013–2018 voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisesti. Vastaavuustaulukkojen avulla näet, mitkä opintojaksot 2013–2018 opetussuunnitelmassa vastaavat 2018–2024 opetussuunnitelman mukaisia opintojaksoja.

Ohessa kulttuurituottajan (AMK)-tutkinnon opetussuunnitelman 2013–2018 ja opetussuunnitelman 2018–2024 mukainen vastaavuustaulukko. Tähdellä merkityt* ovat koulutusten yhteisiä opintoja. Uuteen opetussuunnitelmaan (2018–2024) ovat siirtyneet syksyllä 2017 opintonsa aloittaneet ja syksystä 2018 lähtien opintonsa aloittaneet päivätoteutuksen opiskelijat.

Vanhassa opetussuunnitelmassa (2013–2018) jatkavat 2016 tai aikaisemmin opintonsa aloittaneet. Monimuotototeutuksen opiskelijat jatkavat vanhassa opetussuunnitelmassa. Syksystä 2018 lähtien opintonsa aloittaneet verkkotutkinnon opiskelijat suorittavat 2018–2024 opetussuunnitelmaa.

Ole yhteydessä omaan HOPS-valmentajaasi mahdollisissa epäselvyyksissä.

Kulttuurituotannon koulutus
OPS 2013–2018

Kulttuurituotannon koulutus

OPS 2018–2024

Tunnus Pepissä

YLEISET OPINNOT 10 OP

KU2018P-1012

Ammattilaiseksi kehittyminen ja ammatillisen kasvun prosessi 5 op

Ammatillinen kehittyminen 5 op*

YHYL01

Yhteiskunta- ja työelämätoimijuus 5 op 

Opiskeluvalmiudet 5 op*

YHYL02

AMMATILLISET OPINNOT 135 OP

Ammatilliset kieliopinnot 15 op

KU2018P-1000
KU2018P-1001

Suomen kieli ja viestintä 5 op

Suomen kieli ja viestintä 5 op*

YHSK01

Ammatillinen ruotsi ja syventävä ammatillinen ruotsi 5 op

Ruotsi 5 op*

YHRU01

Ammatillinen englanti ja syventävä ammatillinen englanti 5 op

Englanti 5 op*

YHEN01


Tuottajuuden perusteet 25 op

KU2018P-1002


Kansalaistoiminnan perusteet 5 op

Ei vastaavuutta, vapaasti valittaviin opintoihin

Kulttuurituotannon perusteet 5 op

Kulttuurituottajan toiminnan perusteet 5 op

Kulttuurituotannon perusteet 10 op

TP01

Tuottajan lakitieto 5 op

Lakitieto ja etiikka 5 op

TP02

Kulttuurituotannon käytännöt 10 op

Ammatillinen harjoittelu 1: Tuottajana toimiminen 10 op

TP03

Kulttuurituotannollinen ympäristö

25 op

KU2018P-1003

Ei vastaavuutta

Digitaaliset toimintaympäristöt 5 op

KTY01

Taiteen tuntemus 5 op
Taidelajiin perehtyminen 5 op

Kulttuurin ja taiteen tuntemus 10 op

KTY02

Kulttuuripolitiikka 5 op

Kulttuuripolitiikka 5 op

KTY03

Taiteen soveltava käyttö 5 op (vain 5/10 op)

Ammatillinen harjoittelu 2: Monialaiset toimintaympäristöt 5 op

KTY04

Ei vastaavuutta, vapaasti valittaviin opintoihin

Tuottajan viestintätaidot 10 op

KT2018P-1004

Mediataidot 5 op

Mediataidot 5 op

TV01

Viestintätaidot 5 op

Viestintä- ja kommunikaatio-osaaminen 5 op*

YHVV01

Talouden ja rahoituksen perusteet 15 op

KU2018P-1005

Talouden toimintamekanismit 5 op

Kulttuurin rahoitus 5 op

TRP01

Taloussuunnittelu 5 op

Taloussuunnittelu ja -hallinto 5 op*

YHTRP02

Toiminnan ja rahoituksen suunnittelu 5 op

Toiminnan ja rahoituksen suunnittelu

5 op

TRP03

Liiketoiminnan perusteet 20 op

KU2018P-1006

Markkinointi 5 op

Markkinointi 5 op

LP01

Tuotteistaminen 5 op

Tuotekehitys ja tuotteistaminen 5 op

LP02

Yrittäjyys 5 op

Yrittäjyys 5 op*

YHYR01

Ei vastaavuutta

Yritystoiminnan perusteet 5 op*

YHYR02

Innovaatio- ja suunnitteluosaaminen 20 op

KU2019P-1007

Innovaatiotoiminnan perusteet 5 op
Innovaatiotoiminta 5 op*
YHIS01

Innovaatiotoiminnan käytännöt 10 op (huom. laajempi kuin 2018-2024 OPSissa)
Innovaatiotoiminnan käytännöt 5 op + Strateginen suunnittelu 5 op (päivitetty 30.3.2020)
IS02
Johtaminen 5 op
Johtaminen ja työyhteisötaidot 5 op*
YHJT01
Ei vastaavuutta
Strateginen suunnittelu 5 op
IS04

AMMATILLISESTI SYVENTÄVÄT OPINNOT 50 OP
Syventävät opinnot 30 op
KU2018P-1008
KU2018P-1009

Syventävä perehtyminen kulttuurituotannon käytäntöihin 10 op

Ammatillinen harjoittelu 3: Tuotannon ja kehittämisprojektit 10 op

SO01

Syventävä perehtyminen liiketaloudelliseen osaamiseen 10 op

Ammatillinen harjoittelu 4: Talous ja rahoitus 10 op

SO02

Ei vastaavuutta

Ammatillinen harjoittelu 5: Viesintä ja markkinointi 10 op

SO03

Syventävä perehtyminen kulttuurin sisällöntuotantoon 10 op

Ei vastaavuutta

Eriytyvät suuntautumisopinnot 20 op

KU2018P-1010

Kulttuuri liiketoimintana 20 op

Liiketoiminta (sis. Ammatillinen harjoittelu 6) 20 op, sisältää toteutukset:
– Liiketoiminta (1/2) 10 op
– Liiketoiminta (2/2) 10 op

KU2018P-1015
ES01
ES02

Ei vastaavuutta

Digitaaliset tuotannot (sis. Ammatillinen harjoittelu 6)
– Digitaaliset tuotannot (1/2) 10 op
– Digitaaliset tuotannot (2/2) 10 op

KU2018P-1016
ES03
ES04

Tapahtumatuotannon kehittäminen 20 op

Monialaiset tapahtumatuotannot

20 op (sis. Ammatillinen harjoittelu 6)
– Monialaiset tapahtumatuotannot (1/2) 10 op
– Monialaiset tapahtumatuotannot (2/2) 10 op

KU2018P-1017
ES05
ES06

Tuottaha yhteiskunnallisena toimijana 20 op

Ei vastaavuutta

KEHITTÄMISTOIMINNAN KÄYTÄNNÖT 30 OP

KU2018P-1011

Kehittämistyön menetelmät 1 5 op

Kehittämistyön menetelmät 5 op*

YHKT01

Kehittämistyön menetelmät 2 10 op

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta

5 op*
Kehittämistoiminnan käytännöt 5 op*

YHKT02
YHKT03

Opinnäytetyö 15 op

Opinnäytetyö 15 op*

YHKT04

VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT 20 OP

KU2018P-1014

Vapaasti valittavat opinnot 20 op

Vapaasti valittavat opinnot 15 op

Tulkkauksen koulutuksessa uuteen opetussuunnitelmaan (2018–2024) ovat siirtyneet syksyllä 2018 opintonsa aloittaneet päivätoteutuksen opiskelijat. Vanhassa opetussuunnitelmassa (2013–2018) jatkavat 2017 tai aikaisemmin opintonsa aloittaneet kuitenkin niin, että valitaan opintojaksoja uudesta OPS:sta alla olevan taulukon mukaisesti. Tähdellä merkityt* ovat koulutusten yhteisiä opintoja.

Ole yhteydessä omaan HOPS-valmentajaasi mahdollisissa epäselvyyksissä.

Tulkkauksen koulutus OPS 2013–2018

Tulkkauksen koulutus OPS 2018–2024

Tunnus Pepissä

Johdatus suomalaiseen viittomakieleen 1, 5 op

Johdatus suomalaiseen viittomakieleen 5 op

VK01

Johdatus suomalaiseen viittomakieleen 2, 5 op

Aktiivinen viittomakielen oppija 5 op

VK02

Suomen kieli 2: Asiatyylien hallinta 5 op

Näkökulmia kieleen: Monikieliset yhteisöt ja kielelliset repertuaarit 5 op

NK02

Kääntäminen 1: Kielensisäinen kääntäminen 5 op

Kääntäminen osana tulkkausta 5 op

TU04

Suomalainen viittomakieli ja vuorovaikutus 3 op

Viittomakielen rakenne ja tutkimus 5 op

VK07

Ammatillinen kasvu ja työelämätaidot; Yrittäjyys 5 op

Yrittäjyys 5 op* tai
Yritystoiminnan perusteet 5 op*

YHYR01
YHYR02

AMMATILLISESTI SYVENTÄVÄT OPINNOT

Suuntautuminen 2: Kirjoitustulkkaus 5 op

Tulkkaus: Kehittävä harjoittelu 5 op

SY02.300

Viitottu puhe 5 op

Viitottu puhe ja tulkkaus huonokuuloisille ja kuuroutuneille asiakkaille 5 op

SY02.206



KEHITTÄMISTOIMINNAN KÄYTÄNNÖT 

Kehittämistyön menetelmät 1, 5 op

Kehittämistyön menetelmät 5 op*

YHKT01

Kehittämistyön menetelmät 2, 10 op

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta

5 op*
Kehittämistoiminnan käytännöt 5 op*

YHKT01

VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT 

Vapaasti valittavat opinnot 20 op

Vapaasti valittavat opinnot 15 op

Ohessa yhteisöpedagogi (AMK)-tutkinnon opetussuunnitelman 2013-2018 ja opetussuunnitelman 2018-2024 mukainen vastaavuustaulukko. Tähdellä merkityt* ovat koulutusten yhteisiä opintoja. Uuteen opetussuunnitelmaan (2018-2024) ovat siirtyneet syksyllä 2017 opintonsa aloittaneet ja syksyllä 2018 opintonsa aloittaneet päivätoteutuksen ja monimuotototeutuksen Työyhteisön kehittäjä-opiskelijat.

Vanhassa opetussuunnitelmassa (2013-2018) jatkavat 2016 tai aikaisemmin opintonsa aloittaneet kuitenkin niin, että valitaan opintojaksoja uudesta OPS:sta. Monimuotototeutuksen opiskelijat (YP ja YAMK) jatkavat vanhassa opetussuunnitelmassa ja vain uudet, syksyllä 2018 opintonsa aloittavat opiskelijat suorittavat uutta opetussuunnitelmaa.

Ole yhteydessä omaan HOPS-valmentajaasi mahdollisissa epäselvyyksissä.

Yhteisöpedagogikoulutus

OPS 2013–2018

Yhteisöpedagogikoulutus

OPS 2018–2024

Tunnus Pepissä

YLEISET OPINNOT 10 OP

YP01

Ammattilaiseksi kehittyminen ja ammatillisen kasvun prosessi 5 op

Ammatillinen kehittyminen 5 op*

YHYL01

Yhteiskunta- ja työelämätoimijuus 5 op 

Opiskeluvalmiudet 5 op*

YHYL02

AMMATILLISET OPINNOT 125 OP

Ammatilliset kieliopinnot 15 op

YP02
YP03

Suomen kieli ja viestintä 5 op

Suomen kieli ja viestintä 5 op*

YHSK01

Ammatillinen ruotsi ja syventävä ammatillinen ruotsi 5 op

Ruotsi 5 op*

YHRU01

Ammatillinen englanti ja syventävä ammatillinen englanti 5 op

Englanti 5 op*

YHEN01

Yhteisöpedagogin ammatillisen toiminnan perusteet 10 op

YP04

Yhteisöpedagogin ammatillisen toiminnan perusteet 5 op

Yhteisöpedagogin ammatillisuus 5 op

YPYATP01

Nuorisotyön ja nuorisopolitiikan perusteet 5 op

Yhteisöpedagogi järjestö- ja nuorisotyön osaajana 5 op

YPYATP02

Yhteisöllinen ja pedagoginen toiminta 30 op

YP05

Ohjaaminen 5 op

Valmentava työote 5 op

YPYPT01

Sosiaalinen vahvistaminen 5 op

Toimijuuden edistämienn 5 op

YPYPT02

Elämänkulku, kasvu ja kehitys 5 op

Yksilön kasvu ja kehitys 5 op

YPYPT03

Osallistava pedagogiikka 5 op

Osallistava pedagogiikka 5 op*

YHPE01p2

Johtaminen ja työyhteisötaidot 5 op

Johtaminen ja työyhteisötaidot 5 op*

YHJT01

Moninaisuuden kohtaaminen 5 op

Ihmisoikeudet ja moninaisuuden kohtaaminen 5 op*

YHVV04

Yhteiskunnallinen toiminta 40 op

YP06

Kansalaistoiminnan ja järjestötyön perusteet 5 op

Monimuotoinen yhteiskunta 5 op

YPYT01

Yhteisöviestintä ja markkinointi 5 op

Viestintä- ja kommunikaatio-osaaminen 5 op*

YHVV01

Hallintorakenteet, toimijat ja talous 5 op

Hyvinvointipalvelut 5 op

YPYT02

Ei vastaavuutta

Monikulttuurisuusosaaminen ja kotoutuminen 5 op

YPYT03

Palvelujen tuottaminen 10 op

Yrittäjyys 5 op*

YHYR01

Yritystoiminnan perusteet 5 op*

YHYR02

Talousosaaminen 5 op
Taloussuunnittelu ja -hallinto 5 op*

YHTRP02

Projektitoiminta 5 op

TKI-osaaminen
YPYT04

Ammatilliset eriytyvät opinnot / Harjoittelut 30 op
YP07
Osallistumisen edistäminen ja aktivointi 5 op + Kasvatukselliset ja toiminnalliset menetelmät 5 op
Sisällytetään ammatilliseen harjoitteluun 1, 2 tai 3 tai vapaasti valittaviin
LP02
Ammatillinen harjoittelu 1
YPAH01
Ammatillinen harjoittelu 2
YPAH02
Ammatillinen harjoittelu 3
YPAH03
AMMATILLISESTI SYVENTÄVÄT OPINNOT 30 OP
YP08

Yhteisöpedagogin kehittyvä asiantuntijuus 30 op
YP09
Nuoruus ja nuorisotutkimus / järjestötyö muutoksessa 5 op
Innovaatiotoiminta 5 op*
YHIS01
Monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön keh. / vaikuttamistoiminta ja kumppanuuksien kehittäminen 5 op
Verkostojen ja kumppanuuksien kehittäminen 5 op
YPYKA01

Nuorisotyön työmuodot 5 op / kehittyvä järjestötyö 5 op
Kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan kehittäminen 5 op
YPYKA02

Nuorisotyö muuttuvassa maailmassa 5 op + Jäsenlähtöisyys ja vapaaehtoistoiminta 5 op + Syventävä harjoittelu 10 op

Kehittävä harjoittelu yhteisöpedagogin toimintaympäristöissä 15 op
(nt suuntautujat, jt suuntautujat)

YPYKA03

KEHITTÄMISTOIMINNAN KÄYTÄNNÖT 30 OP

YP10

Kehittämistyön menetelmät 1 5 op

Kehittämistyön menetelmät 5 op*

YHKT01

Kehittämistyön menetelmät 2 10 op

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta

5 op*
Kehittämistoiminnan käytännöt 5 op*

YHKT02
YHKT03

Opinnäytetyö 15 op

Opinnäytetyö 15 op*

YHKT04

VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT 15 OP

YP11

Vapaasti valittavat opinnot 20 op

Vapaasti valittavat opinnot 15 op

Sivusta vastaa: Helka Luttinen,
Viimeksi päivitetty: 22 marraskuun, 2022