Opiskelijan opas
Tälle sivulle on koottu Humakin tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat, tutkintojen vaativuustasot ja niiden tuottamat kompetenssit. Sivun alaosasta löydät myös koulutuskohtaiset vastaavuustaulukot, mikäli olet aloittanut opintosi vanhemmassa opetussuunnitelmassa.
Opiskelijan opas - Opinnot - Opintojen suunnittelu - Opetussuunnitelmat (OPS)
Tutustu alta voimassa oleviin ja tarvittaessa vanhoihin AMK- ja YAMK-tutkintojen opetussuunnitelmiin. Opintojen etenemisen mallinnukset tavoiteajassa ja nopeutetussa tahdissa löydät täältä.
2023–2030
AMK-tutkintojen opetussuunnitelmat 2023-2030 löytyvät Opetussuunnitelmat -selaimesta.
2018–2024
2013–2018
2009–2013
HuMaster Kulttuurituottaja (ylempi AMK) ja Yhteisöpedagogi (ylempi AMK)
Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Viittomakielialan tulkkitoiminnan koulutusohjelma
Tulkkaustoiminnan kehittäminen (ylempi AMK)
Yhteisöpedagogi (ylempi AMK)
Järjestö- ja nuorisotyön koulutusohjelma
Suomen kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä kaikki tutkinnot on sijoitettu jollekin kahdeksasta viitekehyksen vaativuustasosta. Ammattikorkeakoulututkinnot on sijoitettu tasolle 6 ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot tasolle 7.
Kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä tasot 6 ja 7 sekä valtakunnalliset yhteiset kompetenssit kuvaavat ammattikorkeakoulusta valmistuvan opiskelijan osaamisen tasoa. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Humakin opetussuunnitelmissa on pääsääntöisesti huomioitu NQF-tasokuvaukset, yhteiset ja koulutuskohtaiset kompetenssit. Näiden tavoitteiden toteutumista arvioidaan osana normaalia oppimisprosessiin liittyvää osaamisen arviointia.
Tutustu alla tarkemmin eri tasojen osaamiskuvauksiin ja kompetensseihin.
NQF, taso 6
Ammattikorkeakoulututkintossa edellytettävä osaaminen:
NQF, taso 7
Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa edellytettävä osaaminen:
Yhteiset kompetenssit ovat kaikille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Tutustu yhteisiin kompetensseihin ja niiden osaamisen kuvauksiin ohessa.
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit 2022 Ammattikorkeakoulututkinto Ylempi Oppimaan Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. Työelämässä Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa Eettisyys Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. Kestävä Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa Ennakoiva Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä
ammattikorkeakoulututkinto
oppiminen
oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita
sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden
ja digitalisaation mahdollisuuksia.
– arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
– osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä
tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman
alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
– ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
– osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri
vaiheissa.
– osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja
tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat
huomioiden.
– osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.
toimiminen
– osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön
hyvinvointia.
– osaa toimia ammatillisesti työelämän
viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
– hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa
työssään.
– ymmärtää muuttuvan työelämän
kompleksisuuden ja omaa resilienssiä
muuttuvissa työelämän tilanteissa.
– omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.
työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
– osaa kehittää ja johtaa monialaisia
tiimejä ja työyhteisöjä.
– osaa kehittää työyhteisöjen viestintä-ja vuorovaikutuskulttuuria.
– osaa kehittää ja johtaa työyhteisön
kokonaisvaltaista hyvinvointia.
– hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä
ja johtamisessa.
– edistää työyhteisön resilienssiä.
periaatteet.
– kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten
periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
– ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐
arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
– huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
– ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
– kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan
yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
– kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion
toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään.
– edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
– tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset
näkökulmat.
– edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
– toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
– kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin
arvoihin perustuen.
kehitys
periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan
jäsenenä.
– osaa käyttää omaan alaansa liittyvää
tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
– ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden
keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden
ja ongelmien monia näkökulmia.
edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja
yhteiskunnassa.
– osaa soveltaa kestävän kehityksen
tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
– osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia
– kykenee johtamaan työyhteisössään
kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja
vakiinnuttamista.
ja verkostoissa.
– tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää
monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
– osaa seurata ja hyödyntää oman alansa
kansainvälistä kehitystä työssään.
– kykenee kansainväliseen viestintään
työtehtävissään.
monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.
– osaa kehittää monikulttuurisuutta
huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
– osaa ennakoida globaalin kehityksen
ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia.
– kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan.
kehittäminen
tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen
olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä.
− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja
uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja
taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.
ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
− tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
– osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämisja innovaatiohankkeita sekä soveltaa
erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
– osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä,
kestäviä ja taloudellisesti kannattavia
ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
– osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja
toimintaympäristön muutoksia.
Yhteisten kompetenssien lisäksi koulutuksilla on omat koulutuskohtaiset kompetenssit. Tutustu ohessa niihin tarkemmin.
Kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit on päivitetty viimeksi 25.10.2017 yhdessä muiden kulttuurituottajakoulutusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen kanssa (Arcada, Metropolia AAMK, Seinäjoen AMK).
Kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit | Osaamisen kuvaus |
Toimintaympäristöjen tuntemus |
|
Tuottamisprosessien hallinta |
|
Liiketaloudellinen osaaminen |
|
Kehittämis-ja vuorovaikutusosaaminen |
|
Kompetenssit on hyväksytty Humanistisen ja kasvatusalan työryhmässä 22.2.2022.
Tulkki (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit 2022 | Osaamisen kuvaus |
Tulkin ammatillinen osaaminen |
|
Tulkkaustaidot ja työkielten osaaminen |
|
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen |
|
Monikulttuurisuus- ja toimintaympäristöosaaminen |
|
Kompetenssit on hyväksytty Humanistisen ja kasvatusalan työryhmässä 22.2022.
Tulkki (YAMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit 2022 | Osaamisen kuvaus |
Tulkkauspalveluosaaminen |
|
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
|
Asiantuntija- ja vaikuttamisosaaminen |
|
Kompetenssit hyväksytty Humanistisen ja kasvatusalan ryhmässä 22.2.2022
Yhteisöpedagogi (AMK) -tutkinnon alakohtaiset kompetenssit 2022 | Osaamisen kuvaus |
Yhteisöllinen osaaminen |
|
Pedagoginen osaaminen |
|
Yhteiskunnallinen osaaminen |
|
Vaikuttamis- ja kehittämisosaaminen |
|
Tutustu koulutuskohtaisiin vastaavuustaulukoihin, mikäli olet aloittanut opintosi 2013–2018 voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisesti. Vastaavuustaulukkojen avulla näet, mitkä opintojaksot 2013–2018 opetussuunnitelmassa vastaavat 2018–2024 opetussuunnitelman mukaisia opintojaksoja.
Ohessa kulttuurituottajan (AMK)-tutkinnon opetussuunnitelman 2018–2024 ja opetussuunnitelman 2023–2030 mukainen vastaavuustaulukko. Tähdellä merkityt* ovat koulutusten yhteisiä opintoja. Uuteen opetussuunnitelmaan (2023–2030) ovat siirtyneet syksyllä 2023 opintonsa aloittaneet. Aiemmin opintonsa aloittaneet opiskelijat jatkavat vanhan opetussuunnitelman mukaisesti.
Vanhassa opetussuunnitelmassa (2018–2024) jatkavat 2022 tai aikaisemmin opintonsa aloittaneet opiskelijat.
Kulttuurituotannon vastaavuudet OPS-2023 vs. OPS-2018
Ole yhteydessä omaan HOPS-valmentajaasi mahdollisissa epäselvyyksissä.
Ohessa Tulkki (AMK)-tutkinnon opetussuunnitelman 2018-2024 ja opetussuunnitelman 2023-2030 mukainen vastaavuustaulukko.
Uuteen opetussuunnitelmaan (2023-2030) siirtyvät syksyllä 2023 opintonsa aloittavat opiskelijat. Aiemmin opintonsa aloittaneet opiskelijat jatkavat vanhan opetussuunnitelman mukaisesti.
Vanhassa opetussuunnitelmassa (2018-2024) jatkavat syksyllä 2023 tai aikaisemmin opintonsa aloittaneet opiskelijat.
Ohessa yhteisöpedagogi (AMK)-tutkinnon opetussuunnitelman 2018-2024 ja opetussuunnitelman 2023-2030 mukainen vastaavuustaulukko.
Uuteen opetussuunnitelmaan (2023-2030) ovat siirtyvät syksyllä 2023 opintonsa aloittaneet opiskelijat.
Vanhassa opetussuunnitelmassa (2018-2024) jatkavat keväällä 2023 tai aikaisemmin opintonsa aloittaneet kuitenkin niin, että valitaan opintojaksoja uudesta OPS:sta.
Vastaavuustaulukko Työyhteisön kehittäjä
Vastaavuustaulukko Yhteisöpedagogikoulutus ( Järjestö, nuoriso ja työyhteisön kehittäjä)
Ole yhteydessä omaan HOPS-valmentajaasi mahdollisissa epäselvyyksissä.
Sivusta vastaa: Helka Luttinen,
Viimeksi päivitetty: 20 syyskuun, 2023