Ohjaus ja valmennus opintojen aikana

Humakissa opiskelijan opintojen ohjaus ja valmennus nähdään laajana, opiskelijaa ammatillisesti kehittävänä ja tukevana kokonaisuutena, joka on kaikkien Humakissa työskentelevien yhteistä työtä. Täältä löydät opiskelijoille laaditut ohjauksen ja valmennuksen huoneentaulut sekä kuvauksen siitä, miten ammatillista kehittymistäsi seurataan opintojen aikana pidettävissä valmennuskeskusteluissa.

Videoneuvotteluhahmoja

Millaista ohjausta ja valmennusta saat opintojesi aikana?

Humakissa ohjaus sisältää opinto-ohjauksen ja siihen kuuluvan tieto- ja neuvontatyön. Valmennuksen keskiössä on työelämälähtöisyys ja opiskelijan oma ammattiala.

Ohjausta ja valmennusta toteutetaan opintojen ohjauksen ja valmennuksen periaatteiden pohjalta. Niin AMK-tutkinto-opiskelijoiden kuin avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus ja valmennus eri toimijoiden näkökulmasta on kuvattu huoneentaulujen avulla. Huoneentaulut selventävät eri toimijoiden rooleja ja vastuita ohjauksen ja valmennuksen prosessissa. Niiden avulla osaat olla yhteydessä oikeaan tahoon ohjaustarpeestasi riippuen.

Tutustu alla tarkemmin periaatteisiin, joiden pohjalta ohjaus- ja valmennustyötä toteutetaan sekä huoneentauluihin.

Humakissa on laadittu opintojen ohjauksen ja valmennuksen periaatteet, joiden pohjalta työtä toteutetaan. Periaatteet on laadittu Opetushallituksen Hyvän ohjauksen kriteerit -julkaisun ja eAMK-hankkeessa laadittujen Digiohjauksen laatukriteerien pohjalta.

  1. Suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus ja oikea-aikaisuus: Saat tarpeitasi vastaavaa ohjausta ja valmennusta kaikissa opintojesi vaiheissa osana Urasuunnittelu 5 op -opintojaksoa. Tiedät, miten hakeudut ohjaukseen ja keneen otat yhteyttä eri tilanteissa.
  2. Esteettömyys ja saavutettavuus: Esteettömyydellä tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti toisten kanssa. Esteettömyys sisältää myös kielellisen saavutettavuuden. Sinulla on oikeus saada yksilöllistä tukea esimerkiksi oppimisvaikeutesi, vammasi, sairautesi tai kulttuuritaustasi perusteella. Ohjausta on tarjolla eri tavoilla (yksilö- ja ryhmäohjaus) ja eri välineillä.
  3. Ammatillisen kehittymisen, jatkuvan oppimisen ja urasuunnittelun tukeminen: Saat koko opintojesi ajan tukea opiskeluusi, oman osaamisesi tunnistamiseen ja kuvaamiseen sekä ammatilliseen kehittymiseesi. Tunnistat erilaisia työ-, työllistymis- ja jatko-opiskelumahdollisuuksia suhteessa omaan osaamiseesi. Osaat tehdä tulevaa työuraasi koskevia suunnitelmia ja valintoja sekä edetä niiden mukaisesti.
  4. Aktiviisuus, osallisuus ja vastuullisuus: Sinulla on aktiivinen rooli omien opintojesi edistämisessä. Suunnittelet oman opinto- ja urapolkusi ohjauksen sekä valmennuksen tuella. Asetat omalle osaamisellesi tavoitteita osaamisperusteisen opetussuunnitelman avulla.
  5. Eettisyys, luottamuksellisuus ja turvallisuus: Ohjauksessa ja valmennuksessa huomioidaan opinto-ohjauksen yleiset eettiset periaatteet. Ohjaustilanteissa vallitsee luottamuksen ilmapiiri, ja tila tarjoaa häiriöttömän keskittymisen ja yksityisyyden suojan. Ohjaustilanne täyttää tietoturvaan ja -suojaan asetetut vaatimukset.
  6. Hyvinvointi: Sinulle on tarjolla opintojasi ja arkeasi tukevia palveluja ja toimintaa. Elämäntilanteesi ja voimavarasi huomioidaan ohjauksessa ja henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassasi (HOPS).
Tutustu tarkemmin kuvan sisältöihin klikkaamalla . Voit halutessasi kuunnella kysymysmerkeistä avautuvien tekstilaatikoiden sisällöt valitsemallasi äänellä ja kielellä. Klikkaa tarvittaessa Fullscreen-painiketta kuvan alapuolella, niin näet kuvan suurempana. Pääset kuvaan myös tästä.

Tutustu tarkemmin kuvan sisältöihin klikkaamalla kysymysmerkkejä. Voit halutessasi kuunnella kysymysmerkeistä avautuvien tekstilaatikoiden sisällöt valitsemallasi äänellä ja kielellä. Klikkaa tarvittaessa Fullscreen-painiketta kuvan alapuolella, niin näet kuvan suurempana. Pääset kuvaan myös tästä

Jokaiselle Humakin tutkinto-opiskelijalle on nimetty henkilökohtainen valmentaja, joka tukee sinua ammatillisesti läpi opintojen. Löydät HOPS-valmentajasi nimen Pepin Opiskelijan työpöydältä Opiskelutiedot-välilehdeltä (oikeasta ylänurkasta Asetukset > Opiskelutiedot). HOPS-valmentajan rooli opiskelijan ohjauksessa ja valmennuksessa on kuvattu ohessa.

HOPS (henkilökohtainen opintosuunnitelma) laaditaan yhdessä valmentajan kanssa opintojesi alussa ja päivitetään läpi opintojen. HOPS-valmentajan tehtävänä on tukea sinua tutkinnon suorittamisessa, ammatillisten ja työelämätaitojen kehittymisessä sekä urapolun löytämisessä elämäntilanteesi ja voimavarasi huomioiden.

Yksilön, pienryhmien ja vuosikurssin valmennus

HOPS-valmentaja toimii kolmella tasolla:

  • Vuosikurssin valmentaminen: käsitellään ammattialaa koskevia asioita ja kompetensseja sekä ryhmäydytään
  • Pienryhmävalmennus: ammattialaa käsitellään opiskelijalähtöisesti
  • Yksilövalmennus: keskitytään henkilökohtaiseen ammatilliseen kasvuun ja uranäkymiin

HOPS-valmentaja seuraa ammatillista kehittymistäsi vuosittain tapahtuvalla valmennuskeskustelulla, jonka pohjana on täyttämäsi valmennuskeskustelulomake. Lomakkeessa huomioidaan yleiset ja alakohtaiset kompetenssit.

Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS)

Laadit HOPSin opintojesi alussa yhdessä HOPS-valmentajasi kanssa ja päivität sitä läpi opintojen. HOPSin avulla suunnittelet ja aikataulutat opintosi sekä seuraat niiden etenemistä.

Löydät oman HOPSin Pepin Opiskelijan työpöydältä. Tutustu tarkemmin HOPS-ohjeisiin Opiskelijan oppaassa.

AHOT-menettely

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) tehdään opintojesi alussa yhdessä HOPS-valmentajan kanssa. Voit hakea hyväksilukuja Pepin eAHOT-työkalulla, jossa hakemuksesi käsitellään.

Ennen opintojen alkua hankittu osaaminen ahotoidaan ensimmäisen lukukauden aikana. Tämä edesauttaa HOPSin laatimista ja opintojen kokonaisuuden hahmottamista. Muistathan osoittaa kaikki eAHOT-hakemuksesi HOPS-valmentajallesi kieliopintoja lukuun ottamatta.

Tarkemmat ohjeet AHOT-menettelystä löydät Opiskelijan oppaasta täältä.

Opintojen edistymisen seuranta

Olet itse vastuussa opintojesi etenemisestä. Lukuvuosikohtaisen opintopistemäärän tulee olla vähintään 60, jotta valmistut määräajassa. HOPS-valmentaja seuraa opintojesi edistymistä säännöllisesti ja on tarvittaessa sinuun yhteydessä.

Mikäli opintosi viivästyvät, saat lisätukea oman alueesi opinto-ohjaajalta. HOPS-valmentaja voi myös ohjata sinut opinto-ohjaajalle. Voit osallistua opinto-ohjaajan pajatyöskentelyyn, sopia yksilötapaamisen tai osallistua Otetta opintoihin 2 op (VAPUHU9) -opintojaksolle, jossa käsitellään mm. ajankäyttöä, motivaatiota ja voimavaroja.

Urasuunnittelu

HOPS-valmentaja auttaa sinua perehtymään ammatteihin ja tehtäviin, joihin voit tutkintosi myötä hakeutua. Hän tukee sinua tunnistamaan osaamisesi ja kehittämistarpeesi suhteessa työelämän vaatimuksiin sekä ohjaa saavuttamaan tavoitteesi valitsemallasi urapolulla. Urasuunnittelu sisältyy Urasuunnittelu 5 op (KATO2) -opintojaksoon.

Esteettömyyden huomiointi

Esteettömyydellä tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti. Esteettömyys sisältää myös kielellisen saavutettavuuden.

Mikäli sinulla on yksilöllisiä tarpeita opiskelun etenemisessä, kerro niistä HOPS-valmentajallesi tai opinto-ohjaajalle. Opinto-ohjaajan kanssa voit pohtia ratkaisuja ja tehdä sopimuksen yksilöllisistä järjestelyistä Pepin sopimuspankkiin.

Opiskelijan ohjaaminen eteenpäin 

HOPS-valmentaja ohjaa sinut tarvittaessa oikean palvelun äärelle, esimerkiksi opinto-ohjaajan tai terveydenhuollon ammattilaisten luo. Voit myös itse olla yhteydessä näihin tahoihin.

Tuki ja kannustus

HOPS-valmentaja tukee ja kannustaa sinua läpi opintojen. Ohjauksen ja valmennuksen lähtökohtana ovat opetussuunnitelman lisäksi henkilökohtaiset tavoitteesi ja urasuunnitelmasi.

Humakin tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmat koostuvat opintojaksoista, joista järjestetään yksi tai useampi toteutus lukuvuoden aikana. Jokaiselle toteutukselle on nimetty vastuulehtori, jonka vastuut ja tehtävät on kuvattu ohessa. Toteutuksella voi olla useita lehtoreita valmennusvastuussa. Myös harjoittelun ohjaaja ja opinnäytetyön ohjaaja ovat toteutuksista vastaavia lehtoreita.

Toteutuksen sisältö, suoritusohjeet ja arviointiperusteet

Toteutuksesta vastaava lehtori vastaa toteutuksen sisällöstä, suoritusohjeista ja arviointiperusteista. Nämä löytyvät Humakissa käytössä olevasta Hoodle-verkko-oppimisympäristöstä. Mikäli haluat suorittaa opintojakson työn opinnollistamisena, sovi siitä toteutuksesta vastaavan lehtorin kanssa, jos toteutus on alkamassa tai käynnissä. Muussa tapauksessa ole yhteydessä HOPS-valmentajaasi.

Huomaa: Jos suoritat opintoja Humakin TKI-hankkeessa, hankkeen projektipäällikkö tai -työntekijä vastaa työtehtäviesi ohjaamisesta. Toteutuksesta vastaava lehtori vastaa opintosuoritukseen liittyvästä valmennuksesta.

Opintojakson sisältöön liittyvä valmennus

Toteutuksesta vastaava lehtori vastaa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin liittyvästä ammatillisesta valmennuksesta. Humakissa on käytössä valmennuspedagogiikka, jossa opiskelu toteutetaan opintojakson ja opintojen vaiheen mukaan tarkoituksenmukaisissa ryhmissä. Opiskelijat tekevät työelämälähtöisiä kokonaisuuksia hankkien itse tietoa ja rakentaen uutta ymmärrystä.

Opintojaksojen valmennus tapahtuu lähiopetuksena kampuksilla ja/tai verkossa. Opetusajat löydät Lukkarikoneesta.

Aktiivisuuden seuranta toteutuksella

Toteutuksesta vastaava lehtori seuraa aktiivisuuttasi ja etenemistäsi toteutuksella. Useimmilla verkkototeutuksilla on käytössä etenemisen seuranta, jonka avulla voit seurata omaa edistymistäsi. Humakissa käytetään myös PLD-työkalua (mukautettu opiskelun suunnittelu), jonka kautta saat lehtoreilta viestejä esimerkiksi tehtävistä, määräaikojen umpeutumisesta tai toteutuksen päättymisestä.

Opintosuorituksen arviointi, palaute ja suoritusmerkintä

Opintojakson arviointiperusteet ja -muodot kuvataan toteutuskohtaisesti Hoodlessa. Saat selkeän tiedon siitä, mitä arvioidaan, mihin arviointi perustuu ja miten se toteutetaan. Toteutus voi sisältää lehtorin arvioinnin ja palautteen lisäksi itse- ja vertaisarviointia. Laadullinen palaute kirjataan Hoodle-verkko-oppimisympäristöön ja arvosana Peppiin.

Toteutuksesta vastaavan lehtorin tulee antaa opintojakson kokonaisarviointi neljän viikon kuluessa toteutuksen päättymisestä tai muusta sovitusta aikataulusta, jos olet tehnyt suorituksen ajoissa. Verkkototeutuksissa arviointia ja palautteenantoa tapahtuu koko toteutuksen ajan tehtävien palautusajat huomioiden.

Tutustu tarkemmin Humakin arvioinnin käytänteisiin.

Opiskelijan tukeminen toteutuksella ja yhteydenpito

Toteutuksesta vastaava lehtori tukee opiskeluasi toteutuksella ja voit olla yhteydessä häneen tarpeen mukaan. Lehtori ilmoittaa toteutuksen Hoodle-ympäristössä, miten hänet tavoittaa parhaiten.

Opiskelijapalautteen keruu ja käsittely

Opintojaksoista kerätään toteutuskohtaisesti opiskelijapalautetta sähköisellä palautelomakkeella toteutuksen päättyessä. Toteutuksesta vastaava lehtori käsittelee palautteen ja tekee tarvittavat kehittämistoimenpiteet seuraavaan toteutukseen. Palautteellasi on merkitystä, joten annathan sitä aktiivisesti!

Esteettömyyden huomiointi

Esteettömyydellä tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti.

Oppimisympäristössä huomioidaan oppimisvaikeuksiin, terveydentilaan tai kulttuuri- ja kielitaustaan liittyvät yksilölliset tuen tarpeet niin, että opintojesi eteneminen tavoitteiden mukaan on mahdollista. Erityistä huomiota kiinnitetään ohjauksen, valmennuksen ja opiskelun yleiseen esteettömyyteen ja kielelliseen saavutettavuuteen. Kerro toteutuksesta vastaavalle lehtorille, jos olet tehnyt sopimuksen opinto-ohjaajan kanssa yksilöllisistä järjestelyistä Pepin sopimuspankissa.

Humakin verkko-oppimisympäristö Hoodle käyttää Ally-työkalua, joka tarjoaa vaihtoehtoisia esteettömän käytön mahdollistavia muotoja, esimerkiksi äänisisältöä (MP3) ja sähköistä pistekirjoitusta.

Mikäli kohtaat opintojesi aikana esimerkiksi opiskelutaitoihin, -kykyyn tai opintojen etenemiseen liittyviä haasteita, voit ottaa yhteyttä opinto-ohjaajaan. Voit sopia yksilötapaamisen kasvotusten tai etäyhteydellä verkossa tai osallistua opinto-ohjaajien järjestämiin pajoihin, opiskelu-/kampuspäiviin tai päivystystunteihin. Tapaamisissa voitte miettiä parasta työskentelytapaa opinnoillesi. Lisätukea saat myös osallistumalla vapaasti valittavaan opintojaksoon Otetta opintoihin 2 op (VAPHU9).

Jos sinulla on oppimisvaikeuksia, opintoihin vaikuttava terveydellinen haitta tai kulttuuri- ja kielitaustaan liittyviä yksilöllisiä tuen tarpeita, ota heti opintojesi alkuvaiheessa yhteyttä opinto-ohjaajaasi. Opinto-ohjaajan kanssa käydyn keskustelun pohjalta sovitaan mahdollisista yksilöllisistä järjestelyistä opintojesi edistämiseksi (esimerkiksi lisäaika tentissä, tehtävien palautuksessa tai vaihtoehtoinen suoritustapa). Esitä järjestelyyn liittyvät mahdolliset todistukset ja lausunnot opinto-ohjaajalle. Yhdessä sovitut järjestelyt kirjataan Pepin sopimuspankkiin ja sopimuksen osapuoliksi lisätään opinto-ohjaajan lisäksi HOPS-valmentajasi. Näin sopimuksessa sovitut järjestelyt voidaan huomioida toteutuskohtaisesti valmennuksessa. Voit keskustella tarkemmin toteutuksesta vastaavan lehtorin kanssa, mitä järjestykset tarkoittavat nimenomaisella toteutuksella.

Tarkempi kuvaus opinto-ohjaajan roolista opiskelijan ohjauksessa ja valmennuksessa löytyy yhteistietojen alta.

Opinto-ohjaajien yhteystiedot

Kulttuurituotannon koulutus ja tulkkikoulutus sekä Tulkkaustoiminnan kehittäminen (ylempi AMK) ja European Master in Sign Language Interpreting (EUMASLI)

  • Hanna Putkonen, sähköpostiosoite: hanna.putkonen@humak.fi

Yhteisöpedagogi järjestö- ja nuorisotyön koulutus

  • Tarja Jukkala, sähköpostiosoite: janu-opo@humak.fi
  • Katja Munter, sähköpostiosoite: janu-opo@humak.fi

Ylempi-AMK-koulutus (yhteisöpedagogi ja kulttuurituotanto), Yhteisöpedagogi työyhteisön kehittäjäkoulutus ja Yhteisöpedagogi seikkailukasvatuksen koulutus

  • Anna-Maija Riutta, sähköpostiosoite: anna-maija.riutta@humak.fi

Opinto-ohjaajan rooli ohjauksessa ja valmennuksessa

Opiskelutaitojen ohjaus ja opiskelukyvyn vahvistaminen

Opinto-ohjaaja tukee sinua korkeakouluopinnoissa edellytettävissä opiskelutaidoissa, kuten tiedonhankinnassa, asiantuntijatekstin tuottamisessa, ajanhallinnassa ja itseohjautuvuudessa. Saat apua ja vinkkejä oppimistehtävien tekemiseen sekä opintojen suunnitelmalliseen edistämiseen. Opinto-ohjaaja auttaa sinua tunnistamaan vahvuutesi, kehittämistarpeesi ja osaamisesi sekä vahvistamaan opiskelukykyäsi ja -motivaatiotasi.

Tuki liittyen opiskeluvaikeuksiin ja -esteisiin

Opinto-ohjaaja tukee sinua opiskelun edistymiseen liittyvissä vaikeuksissa. Jos opintosi ovat viivästyneet tai eivät edisty suunnitellusti psyykkisistä, fyysisistä tai sosiaalisista syistä, ota yhteyttä oman alueesi opinto-ohjaajaan. Voit osallistua pajatyöskentelyyn, sopia yksilötapaamisen tai osallistua Otetta opintoihin 2 op (VAPHU9) -opintojaksolle, jossa käsitellään mm. ajankäyttöä, motivaatiota ja voimavaroja.

Yksilölliset järjestelyt sekä esteettömyyden ja saavutettavuuden huomiointi

Opiskelijana tiedät usein parhaiten, millaisia järjestelyjä tarvitset. Jos sinulla on oppimisvaikeuksia, opintoihin vaikuttava terveydellinen haitta tai kulttuuri- ja kielitaustaan liittyviä tuen tarpeita, ota yhteyttä opinto-ohjaajaan heti opintojesi alkuvaiheessa.

Opinto-ohjaajan kanssa sovitaan mahdollisista yksilöllisistä järjestelyistä (esimerkiksi lisäaika tentissä, tehtävien palautuksessa tai vaihtoehtoinen suoritustapa). Esitä järjestelyyn liittyvät mahdolliset todistukset ja lausunnot opinto-ohjaajalle. Sovitut järjestelyt kirjataan Pepin sopimuspankkiin ja sopimuksen osapuoliksi lisätään opinto-ohjaaja ja HOPS-valmentajasi. Näin järjestelyt voidaan huomioida toteutuskohtaisesti valmennuksessa. Voit keskustella toteutuksesta vastaavan lehtorin kanssa, mitä järjestelyt tarkoittavat kyseisellä toteutuksella.

Tehostettu opinto-ohjaus ja urasuunnittelu

Jos opintosi eivät etene suunnitellussa aikataulussa tai sinulla on paljon keskeneräisiä tehtäviä, voit sopia tapaamisen opinto-ohjaajan kanssa. Tapaamisessa etsitte yhdessä ratkaisuja tilanteeseesi. Myös HOPS-valmentajasi voi ohjata sinut opinto-ohjaajalle. Keväisin järjestetään Otetta opintoihin 2 op (VAPHU9) -opintojakso, jonka sisältönä ovat mm. ajankäyttö, motivaatio ja voimavarat. Osallistu siihen tarvittaessa.

Urapolkuja ja -suunnittelutaitoja käsitellään Urasuunnittelu 5 op (KATO2) -opintojaksolla ja valmennuskeskusteluissa. Mikäli tarvitset lisätukea urapolkusi löytämiseksi, voit kääntyä opinto-ohjaajan puoleen.

Opiskelijahyvinvointi

Opinto-ohjaaja organisoi opiskelijahyvinvointia koskevia tukitoimia alueella, kuten teemapäiviä ja varhaisen välittämisen mallin mukaisia käytäntöjä. Opinto-ohjaaja toimii tukenasi opiskeluasi vaikeuttavissa ongelmallisissa tilanteissa.

Opiskelijan ohjaaminen eteenpäin

Opinto-ohjaaja ohjaa sinut tarvittaessa oikean palvelun äärelle, esimerkiksi terveysasioissa terveydenhuollon ammattilaisille. Voit myös itse olla yhteydessä opiskelijaterveydenhuoltoon tai muihin auttaviin tahoihin. Tutustu palveluihin Opiskelijan oppaassa Opiskelijahyvinvointi ja -terveys -sivulla.

Kuraattorin puoleen voit kääntyä, jos kaipaat tukea psyykkiseen, sosiaaliseen ja arkielämän hyvinvointiin. Kuraattori tarjoaa matalan kynnyksen keskusteluapua ja reagoi kriisitilanteisiin tukien sinua niissä. Hän tukee mielenterveyden ja jaksamisen haasteissa, edistää sosiaalisia suhteita ja yhteisöön kuulumista sekä auttaa arjenhallinnassa (esim. asuminen, talous, palveluihin ohjautuminen). Kuraattori myös tunnistaa ja tukee neuropsykiatrisissa haasteissa.

Kuraattorin yhteystiedot

– Tiia Herala, kuraattori@humak.fi, puh. 050 453 5040

Miten varaan ajan opinto-ohjaajalta tai kuraattorilta?

Voit varata ajan opinto-ohjaajalle tai kuraattorille ottamalla häneen yhteyttä sähköpostilla tai Teams-viestillä. Voit ehdottaa hänelle joitain sinulle mahdollisia aikoja tai jäädä odottamaan hänen ehdotustaan. Halutessasi voit kirjoittaa viestiin myös, mitä asiasi koskee.

Voit tutustua opinto-ohjaajien ja kuraattorin työnjakoon tästä.

Urasuunnittelu ja valmennuskeskustelut

Jokaiselle opiskelijalle on varattu opintojensa aikana mahdollisuus neljään valmennuskeskusteluun.  Opiskelijan on osallistuttava keskusteluun opintojen alussa ja lopussa. Lisäksi hänellä on mahdollisuus osallistua kahteen valmennuskeskusteluun opintojensa edetessä tarpeen mukaan. Valmennuskeskusteluissa keskitytään opiskelijan henkilökohtaiseen opintopolkuun, ammatilliseen kasvuun, kehittymiseen sekä uranäkymin. Valmennus sisältyy AMK-tutkinnoissa Urasuunnittelu 5 op -opintojaksoon.

Mitä asioita valmennuskeskusteluissa käydään läpi?

Ensimmäinen valmennuskeskustelu käydään opintojesi alussa. Sovi keskustelusta valmentajasi kanssa. Ennen keskustelua täytä Urasuunnittelu 5 op-opintojakson Hoodle-alustalla oleva valmennuskeskustelulomake.

Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista, tee vapaamuotoinen AHOT-suunnitelma. HOPS-valmentaja tarkistaa suunnitelman valmennuskeskustelussa ja kirjaa yhdessä sovitut asiat HOPSiisi. Tarkistetun suunnitelman pohjalta tiedät, mille opintojaksoille sinun tulee ilmoittautua ja minkä opintojen osalta teet hakemuksen eAHOT-työkaluun. Opiskelijan AHOT-ohjeisiin pääset tästä.

Ohessa on kuvattu valmennuskeskusteluiden suuntaa antavat sisällöt koko opintojesi aikana. Huomaa, että keskusteluiden sisällöissä, ajankohdissa ja määrissä saattaa olla opiskelijakohtaisia eroja.

Opintojen alussa jokaiselle opiskelijalle

  • Kuulumiset ja ajatuksia opiskelun aloituksesta 
  • Tausta (aikaisemmat opinnot, työkokemus…) 
  • Kiinnostuksen kohteet ja tavoitteet/unelmat 
  • Tavoitevalmistumisaika
  • Opintojen eteneminen (Tehdään yhdessä ajoitussuunnitelma HOPSin ajoitus -välilehdelle) 
  • AHOT eli aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (sovitut ahotoinnit merkataan HOPSiin puhekulpilla, näiden pohjalta opiskelija tekee eAHOT-hakemuksen)
  • Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusopinnot: harjoitteluun/opiskelemaan ulkomaille? 
  • Voimavarojen kartoitus ja jaksaminen
  • Pohdintaa mahdollisista harjoittelupaikoista ammatillisiin harjoitteluihin 

Opintojen edetessä tarvittaessa

  • Kuulumiset ja ajatuksia opinnoista
  • Voimavarojen kartoitus ja jaksaminen
  • Opintojen eteneminen (katsotaan yhdessä HOPS ja päivitetään ajoitussuunnitelma) 
  • Tavoitevalmistumisaika 
  • Ammatillisten harjoittelujen tilanne 
  • Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusopinnot
  • Kesäopinnot 
  • Seuraavan lukuvuoden opinnot (katsotaan ajoitussuunnitelmasta) 
  • Vapaasti valittavien opintojen tilanne
  • Ammatillinen kehittyminen, kiinnostuksen kohteet ja uratoiveet 

Opintojen viimeisen vuoden alkaessa jokaiselle opiskelijalle

  • Kuulumiset ja ajatuksia opinnoista
  • Voimavarojen kartoitus ja jaksaminen
  • Opintorekisterin tarkistus suhteessa valmistumiseen
  • Puuttuvat opinnot
  • Opinnäytetyö ja kehittävä harjoittelu
  • Askeleet valmistumiseen
  • Ammatillinen kehittyminen, kiinnostuksen kohteet ja uratoiveet
  • Urasuunnittelua: missä näet itsesi viiden vuoden päästä?

Valmistumiskeskustelu

  • Toteutus ryhmä- tai yksilökeskusteluna
  • Opintorekisterin tarkistus 
  • AVOP-kyselyyn vastaaminen 
  • Tutkintotodistuspyyntö 
  • Yhteenveto opinnoista ja osaamisen kehittymisestä
  • Uraohjaus: Jatko-opinnot ja työllistyminen

Sivusta vastaa: Helka Luttinen,
Viimeksi päivitetty: 12 marraskuun, 2025