Opinnäytetyön saavutettavuusvaatimukset

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) edellyttää, että kaikkien julkista rahoitusta saavien organisaatioiden verkkopalveluiden täytyy olla saavutettavia. Tämä koskee myös Humakin opinnäytetöitä, jotka julkaistaan Theseus-verkkokirjastossa – eli lähes kaikkia opinnäytetöitä.

A drawn paper airplane flying.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) edellyttää, että kaikkien julkista rahoitusta saavien organisaatioiden verkkopalveluiden täytyy olla saavutettavia. Tällä lailla pannaan toimeen EU:n saavutettavuusdirektiivi (2016/2102). Myös Humakin julkisiin verkkopalveluihin 23.9.2020 alkaen tallennettujen julkaisujen tulee noudattaa tätä lakia. Tämä koskee myös Humakin opinnäytetöitä, jotka julkaistaan Theseus-verkkokirjastossa – eli lähes kaikkia opinnäytetöitä.

Lain tarkoituksena on varmistaa, että kaikki kansalaiset voivat hyödyntää digitaalisia palveluja. Näkövammaisten ruudunlukuohjelmien on voitava tulkita digitaalista tekstiä vaikeuksitta, minkä vuoksi kuviin tulee sisällyttää vaihtoehtoiset tekstit eli alt-tekstit. Saavutettavuuteen liittyy myös muita tärkeitä asioita. Tällaisia ovat esimerkiksi tekstin kontrastisuus, värien käyttö sekä tekstin selkeä rakenne ja kieliasu.

Saavutettavuuden varmistamiseksi jokaisen opinnäytetyön tekijän on huolehdittava oman työnsä osalta muutamista periaatteista ja toimenpiteistä: 

  • tekstin muotoilu

  • taulukoiden, kuvioiden ja värien muotoilu

  • hyvän vaihtoehtoisen tekstin laatiminen

  • vaihtoehtoisen tekstin lisääminen kuvaan

  • audiovisuaalisen materiaalin tekstittäminen

  • dokumentin viimeistely ennen julkaisua

  • Käytä opinnäytetyön mallipohjassa määriteltyjä tyylejä (otsikkotasot, leipäteksti, jne.).

  • Kirjoita selkeää, ymmärrettävää ja johdonmukaista kieltä. Hyvin kirjoitettu asiakieliteksti on jo valmiiksi ytimekästä ja selkeää, ja silloin se on myös saavutettavaa.

  • Älä käytä ylä- ja alatunnisteita äläkä ala- tai loppuviitteitä. Jos asia ei ole niin tärkeä, ettei sitä kannata kirjoittaa leipätekstiin, sen voi jättää kokonaan pois. 

  • Tarkista asiakirjan kieliasetus (Tarkista-valikko > kieli) ja määrittele tekstintarkistuskieli tekstissä käytetyn kielen mukaiseksi. 

  • Kirjoita Word-asiakirjalle otsikko (Tiedosto-valikko > Tiedot > Ominaisuudet > Otsikko). Käytä otsikkona tiedoston nimeä. Esimerkiksi Sukunimi Etunimi Opinnäytetyön nimi.

  • Jos haluat korostaa jotain tekstissä, käytä mieluummin lihavointia kuin kursivointia. Yleensä lihavointi ei ole tarpeellinen.
  • Rivitä kuvat, kaaviot ja taulukot tekstin tasoon. Muuten ruudunlukuohjelma hyppää niiden yli. Kun rivität ne, niille muodostuu oma paikka tekstissä ja ruudunlukuohjelma löytää ne. Katso video (avautuu toiseen selaimeen). 

  • Älä käytä korostusvärejä tekstissä.

  • Älä käytä kaavioissa haaleita kontrasteja, sillä heikkonäköisten voi olla vaikea erottaa tekstiä tai kuviota taustasta.

  • Jos käytät kaavioissa korostusvärejä, ota huomioon, että värisokeiden on hankala tai mahdoton erottaa tiettyjä värejä toisistaan. Esimerkiksi vihreän ja punaisen käyttö ei siksi ole suositeltavaa.

  • Jos käytät numerointeja, käytä arabialaisia numeroita (1,2,3) numeroituun listaan. Roomalaiset numerot (I, II, III) ruudunlukuohjelma lukee kirjaimina i, ii, iii.

  • Kun luot taulukon, tee se suoraan Wordin asetuksista (”lisää taulukko”). Tee taulukon ylärivistä otsikkorivi. Wordilla tällä tavoin tehdylle taulukolle ei tarvitse tehdä vaihtoehtoistekstitystä, mikäli taulukko on rakenteeltaan säännönmukainen ja yksinkertainen. Katso video (avautuu toiseen selaimeen). 

  • Mikäli kopioit taulukon tai kaavion jostain muusta ohjelmasta, ruudunlukuohjelma käsittelee sitä kuvana. Joudut tällöin tekemään sille vaihtoehtoisen tekstin. Taulukon toteuttaminen suoran Wordiin on useimmiten helpompaa kuin vaihtoehtoisen tekstin kirjoittaminen muualta kuvana tuodun taulukon yhteyteen.

  • Vältä taulukkoja tehdessäsi sitä, että yhdistäisit rivejä tai sarakkeita joissain osissa taulukkoa. Ruudunlukuohjelma ei osaa ottaa tätä huomioon rivejä lukiessaan.

  • Älä käytä taulukoita tekstin asettelun tarpeisiin. Jos on tarpeen jakaa teksti useampaan vierekkäiseen ryhmään, käytä Wordin palsta-asettelua.  

  • Kaikkeen tilastografiikkaan, muihin kaavioihin ja kuviin tulee aina lisätä vaihtoehtoinen teksti

  • Mikäli teet kuvioita Wordin omilla työkaluilla, ruudunlukuohjelma tulkitsee ne tekstiksi ja lukee niissä olevan informaation vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas kuin ne olisivat tekstin rivejä. Koska tämä ei kuvan sisällön avautumisen kannalta ole järkevä tai riittävä tapa, kannattaa tällaisista kuvioista tehdä erilliset kuvat ja tuoda ne uudestaan Wordiin kuvina. Silloin ohjelma tulkitsee ne kuviksi ja niille laaditaan vaihtoehtoinen tekstitys normaaliin tapaan. 

  • Hyvä vaihtoehtoinen teksti on tiivis ja täsmällinen. Tekstin pituudelle ei ole olemassa virallista ylärajaa. Kuitenkin yleinen suositus on, että teksti ei olisi yli 125 merkkiä pitkä (poislukien välilyönnit), koska jotkut ruudunlukuohjelmat eivät lue pidempiä kuvauksia. Merkkimääräsuositus ei saa kuitenkaan rajoittaa sitä, mitä kuvan sisällöstä kerrotaan – siitä on aina kerrottava kattavasti, vaikka suositusmerkkiraja hieman ylittyisikin. Vaihtoehtoisen tekstin on kuitenkin aina oltava mahdollisimman kiteytetty ja selkeä sisällön kuvaus ilman ylimääräisiä täytesanoja tai rönsyilyjä.
  • Saavuttuaan kuvan kohdalle ruudunlukuohjelma kertoo, että kyseessä on kuva tai grafiikka. Siksi vaihtoehtoiseen tekstiin ei tarvitse erikseen kirjoittaa, että kyseessä on kuva.

  • Päätä vaihtoehtoinen teksti aina pisteellä. Näin ruudunlukuohjelma pitää siinä kohtaa tauon ennen kuin jatkaa seuraavaan tekstiin.

  • Jokainen tekstiin lisätty kuva täytyy selittää jollain tavalla. Erityisesti opinnäytetyön kaltaisessa työssä, jossa ei ole kuvia pelkän kuvituksen vuoksi, kuvat (kuviot) kertovat aina jotain olennaista ja niillä on merkitystä asian ymmärtämisen kannalta. 

  • Sijoita kuva mahdollisimman lähelle sitä tekstikohtaa, jossa siihen viitataan tai johon sen kertoma asia liittyy.

  • Vaihtoehtoisessa tekstissä kerrotaan vain kuvasta/kuviosta. Siinä ei siis toisteta samoja asioita, joita tekstissä ja kuvatekstissä on muutenkin. Se ei kuitenkaan saa olla liian ylimalkainen. Kuvasta/kuviosta tulee kertoa nimenomaan se asiasisältö, joka ei ilman tekstiä välity.

    • Ei siis: ”Diagrammi, josta näkyy, kuinka tyytyväisiä vastaajat ovat palveluun.

    • Vaan: ”20 prosenttia asiakkaista on erittäin tyytyväisiä palveluun, 35 prosenttia melko tyytyväisiä, 42 prosenttia melko tyytymättömiä ja 3 prosenttia erittäin tyytymättömiä.”

  • Älä käytä subjektiivisia ilmaisuja kuten ”kaunis”, ”mielenkiintoinen”, jne.

  • Kuvien osalta on tärkeää välittää kuvan sisältö, ei sen kaikkia yksityiskohtia. Esimerkiksi alla olevan kuvan vaihtoehtoinen teksti voisi olla: ”Kissa istuu ja katsoo jalustalla olevaa maljaa, jossa ui kala.” 

Harmaa kissa istuu ja katsoo keltaisella jalustalla olevaa maljaa, jossa ui keltainen kala.

  • Videoissa tulee olla tekstitys. Muussa auditiivisessa materiaalissa (esim. äänite, podcast) tulee olla tekstilitteraatio (eli sisällön tekstimuotoinen versio) vaihtoehtoisena tekstinä.
  • Videoissa täytyy tekstityksen lisäksi olla vaihtoehtoinen teksti, jossa auditiivinen aines on tekstimuodossa ja sen lisäksi kuvaillaan videon visuaalista sisältöä.

Yleisohje vaihtoehtoiskuvauksen liittämiseksi. Katso video (avautuu uudeen selainikkunaan).

Ohjeen yksityiskohdat voivat vaihdella eri ohjelmaversioissa. 

Avaa dokumentti Wordin Office 365 -versiossa

  • Vie kursori kuvan päälle ja klikkaa hiiren oikeaa painiketta.

  • Valitse ”Muokkaa vaihtoehtokuvausta”.

  • Esiin tulee kenttä, johon voit kirjoittaa kuvauksen.

Mikäli käytössäsi on Wordin 2016-versio, voit tehdä tekstityksen myös siinä

  • Vie kursori kuvan päälle ja klikkaa hiiren oikeaa painiketta.

  • Valitse pudotusvalikosta ”Asettelu ja ominaisuudet”.

  • Valitse ”Vaihtoehtoinen teksti”.

  • Kirjoita kohtaan ”Kuvaus”, mitä kuva sisältää.

  • Jätä ”Otsikko”-kohta tyhjäksi. Lukuohjelma ei lue sitä.

Mikäli Wordin Office 365 -versiosi ei tue edellä kuvattua eikä sinulla ole käytössäsi Wordin 2016-versiota, toimi seuraavasti

  • Valitse Wordin tiedoston ylävalikosta kohta ”Tiedosto”.

  • Valitse ”Tiedot”.

  • Valitse ”Tarkista ongelmien varalta”.

  • Valitse ”Tarkista helppokäyttöisyys”.

  • Tarkastele oikeaan reunaan ilmestyvää valikkoa, jonka otsikko on ”Helppokäyttöisyyden tarkistus”. Se kertoo, missä kohtaa tiedostosi ei ole saavutettava.

  • Vie kursori valikossa sen kohdan päälle, jossa ongelma mainitaan.

  • Kohdassa on nuoli, joka osoittaa alaspäin. Klikkaa sitä.

  • Oikeaan reunaan ilmestyy valikko, johon voit kirjoittaa vaihtoehtoisen tekstin.

  • Älä käytä automaattista tekstitystä, se harvoin on riittävän hyvä.

  • Kun ongelmakohta poistuu ongelmavalikosta, tekstisi on muuttunut siltä osin saavutettavaksi.  

  • Lopuksi ohjelma ilmoittaa, että ongelmia ei enää ole.

HUOM: Opinnäytetyön kansilehdessä olevat kuvan kaltaiset muotoilut (viiva ja logo) ja sivuteksti on asetettu ylä- ja alatunnisteeseen, jolloin ruudunlukuohjelmat eivät yleensä niitä havaitse (tämä on tarkoituskin). Kuvat on myös merkitty “koristeelliseksi”, jolloin ruudunlukuohjelma ei lue niitä, jos se ne havaitsee. Jotkut tekstinkäsittelyohjelmien versiot saattavat ilmoittaa, että kansilehti ja sivuteksti eivät ole saavutettavuusohjeen mukaiset. Tämän ilmoituksen voi kuitenkin sivuuttaa, sillä asia on niiden suhteen kunnossa. 

Tarkista saavutettavuus

Ennen kuin julkaiset, muista varmistaa, että Word-dokumentti on saavutettava. Silloin se on saavutettava myös pdf-muodossa. 

Mikäli teet opinnäytetyötä Wordin selainversiolla, se ei tue läheskään kaikkia Wordin ominaisuuksia. Tällöin pohjaan tehdyt asetukset eivät välttämättä toimi oikein ja saavutettavuusasetusten tekeminen ei onnistu. Käytä siksi työpöytäversiota viimeistään siinä vaiheessa, kun viimeistelet työn ulkoasua saavutettavuusasettelujen mukaiseksi.  Humakin opiskelijoilla on Office 365-paketti käytössään ja työpöytäversion voi ladata koneelleen osoitteessa portal.office.com. Lisää ohjeita tällä sivulla

Määrittele ensin opinnäytetyössä käytetty kieli. Abstraktin osalta valitse kieleksi englanti. Voit säätää kieliasetuksia Wordin asetuksissa kohdassa Kieli (kielentarkastus). Kielen voi määritellä myös yhdelle osa-alueelle kerrallaan, kun valitsee kyseisen osan maalaamalla. Jos tekstissä on osia (esim. sitaatteja) eri kielillä, muista määritellä tekstintarkistuskieli myös niiden osalta.  

Saavutettavuuden voit tarkistaa seuraavasti Katso video (avautuu toiseen selaimeen). 

  • Vie kursori Word-tiedoston vasempaan yläreunaan ja valitse ”Tiedosto”.

  • Valitse ”Tiedot”.

  • Valitse ”Tarkista ongelmien varalta”.

  • Valitse ”Tarkista helppokäyttöisyys”.

  • Jos dokumentissa on korjattavaa, tee korjaukset.

Anna dokumentille sitä kuvaava otsikko. HUOM: dokumentin otsikko ei tarkoita dokumentin tiedoston nimeä. Anna dokumentille siis oma otsikko kohdassa Tiedosto > Tiedot > Ominaisuudet: Otsikko. Tähän dokumentin otsikko kohtaan voit kirjoittaa esimerkiksi: Sukunimi Etunimi opinnäytetyö ja sen perään opinnäytetyön nimi, mikäli se ei ole kovin pitkä. Jos nimi on pitkä, voit kirjoittaa esimerkiksi yläotsikon ja jättää alaotsikon kirjoittamatta.   

Opinnäytetyön Theseus-julkaisuohjeissa määritellään, että opinnäytetyötiedoston tiedoston nimi tulee olla muotoa Sukunimi_Etunimi.pdf (esim. Opiskelija_Otto.pdf). Tästä ei voi poiketa.

Tallenna työsi pdf/a-muotoon

Katso video pdf/a:n tekemisestä windows-koneella (avutuu toiseen selaimeen). 

Kun muunnat Word-tiedostoa pdf/a-muotoon

  • Älä käytä toimintoa “Tulosta pdf”, mikäli se vaihtoehto ilmestyy ohjelmaversiossasi näkyviin. 

  • Ennen kuin painat toimintoa “Julkaise”, valitse “Asetukset”.

  • Valitse asetuksissa vaihtoehto “Asiakirjan rakenteen tunnisteet helppokäyttötoimintoa varten”.

  • Tarkista samalla, että sinulla on rasti ruudussa kohdassa: ”PDF/A-yhteensopiva.” Tämän näet samasta näkymästä. 

  • Joissain ohjelmissa näkyy pdf:ksi muuntamisen yhteydessä myös vaihtoehto ”Paras sähköiseen jakeluun”. Jos se näkyy sinun ohjelmassasi, valitse se.

  • Hyväksy asetukset painamalla ”OK”.

Macilla saavutettavan pdf:n tekeminen tapahtuu seuraavasti

  • Avaa luomasi pdf-tiedosto Macin Preview-esikatseluohjelmalla

  • Valitse File>Export

  • Valitse tiedostomuodoksi (Format) PDF ja laita raksi Create PDF/A -kohtaan.

  • Tallenna tiedosto (Save)

Mikäli pdf/a-muuntaminen ei Macilla onnistu suoraan, apuna voit käyttää esimerkiksi Adobe Acrobat Pro -ohjelmaa ja muuntaa pdf-muotoisen tekstin pdf/a-muotoiseksi siellä. Ohjelma on  maksullinen, mutta siinä on free trial -vaihtoehto. Muita vastaavan kaltaisia ohjelmia ovat esimerkiksi maksuttomat Libre Office tai Scribus. Yksi vaihtoehto on avata word-tiedosto pc-koneella ja lisätä saavutettavuusmuotoilut sen avulla ja lopulta tallentaa se siellä pdf/a:ksi. Lisää tietoa Microsoftin Support-sivustolla. 

Mikäli käytössäsi on Adoben Reader -ohjelma, voit varmistaa vielä lopuksi, että vaihtoehtoinen teksti on kiinnittynyt kuvaan. Kun viet kursorin kuvan päälle, kuvan päälle pitäisi ilmestyä pop-up-ikkuna, jossa vaihtoehtoinen teksti näkyy. Mikäli olet tehnyt  kuvioita tai diagrammeja Wordilla, ne kannattaa muuttaa aluksi kokonaan kuvamuotoisiksi (esim. png), jolloin vaihtoehtoisten tekstien lisääminen käy helpommin. Adobe Reader -ohjelma myös näyttää, onko teksti PDF/A-muodossa. Mikäli se on, tekstin alussa on oheinen kuva: 

Sinisellä pohjalla musta teksti, jossa lukee: Tiedosto ilmoittaa vastaavansa PDF/A-standardia ja on avattu vain luku -muotoon muokkauksen estämiseksi. Kuvassa on myös painike, jossa lukee: "Ota muokkaus käyttöön".

HUOM: ERI OHJELMAVERSIOIDEN KIELEISTYKSET JA KOMENNOT SAATTAVAT POIKETA TÄSSÄ ESITETYISTÄ.

Lisätietoja:
Theseuksessa oleva ohje
Microsoftin ohje
Celian ohje

Sivusta vastaa:
Viimeksi päivitetty: 18 kesäkuun, 2024