Viestintä

Tälle sivulle on koottu Humakin opiskelijan kannalta tärkeimmät viestintään liittyvät asiat.

Hoodle on Humakin oppimisalusta, josta löydät kurssimateriaalit sekä opintojaksoon liittyvän viestinnän.

Opiskelijan oppaasta löydät opiskelijoille suunnatut ohjeistukset ja materiaalit.

Teams korvaa Pepin yleisen työpöydän. Se tulee käyttöön pääasiallisena vuorovaikutus-, kommunikaatio- ja tiedotuskanavana kaikille opiskelijoille 1.8. alkaen. Löydät Teamsiin liittyvät ohjeet ja Humakin suositukset seurattaviin opiskelijatiimeihin ja niiden kanaviin sekä ilmoitusasetusten määrittelyihin Digiavaimesta.

Tuudo on mobiilisovellus, josta löydät opiskelijatunnisteen, Hoodlen uutiset ja palautuspäivämäärän, lukujärjestyksen ja Humakin opiskelijoille tarjotut työ- ja harjoittelupaikat. Lataa Tuudo siis puhelimeesi, katso tarkemmin täältä.

Humakin viestinnän pääasialliset sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube.

Seuraa meitä somessa ja jaa Humak-kokemuksiasi meidän kanssamme. Viestintä jakaa yllätyspalkintoja #vainhumakelämää ja #humak tägätyille jutuille.

Verkkosivut ovat Humakin pääuutiskanava. Sieltä voit lukea, mitä ammattikorkeakoulussasi tapahtuu. Sivuilla julkaistaan paljon ajankohtaisia uutisia toimialoiltamme, alueiltamme ja opiskelusta Humakissa, julkaisuja sekä asiantuntijablogeja.

Otamme mielellämme vastaan juttuvinkkejä harjoitteluista, projekteista tai opintokokemuksista. Tarjoa juttuasi osoitteeseen viestinta@humak.fi.

Sivuiltamme löydät myös opiskelijoiden kirjoittamia blogeja. Löydät blogikirjoituksia seuraavilta blogisivuilta:

Blogin kirjoittaminen voi olla joskus myös osa opintojaksosi suoritusta. Keskustele tästä valmentajasi kanssa. Myös videoblogit ovat tervetulleita. 

OPISKELIJABLOGIN KIRJOITUSOHJE (viestintä MS 9/2021)

Tekstissä olisi hyvä muistaa seuraavaa, mutta poikkeuksia voi tehdä, jos tarvetta:

  1. Otsikoi hyvin ja nasevasti, kuitenkin olennainen. Voit käyttää otsikossa myös koulutuksen nimeä ja opiskelijan nimeä (esim. Tulkkiopiskelija Sini löysi ammatillisen minänsä harjoittelusta, Vuorikiipeily kasvatti seikkailukasvattajia Norjassa, Kulttuurituottaja selvittää sotkut sateessakin….)
  2. Kirjoita ingressi, kuka olet, mitä opiskelet, miten blogi liittyy opintoihisi (esim. jakso), ingressi lihavoidaan
  3. Leipäteksti tulee ingressin jälkeen, muutama lause johdattelemaan asiaan ja sitten ensimmäinen otsikko.
  4. Käytä väliotsikoita
  5. Kirjoita lyhyitä lauseita ja selkeitä kokonaisuuksia, houkuttele tekstissäsi lukijaa jatkamaan lukemista, mitä tapahtuukaan seuraavaksi.
  6. Käytä lyhyitä yhdestä kolmeen virkkeen kappaleita
  7. Käytä kuvia, joihin teet kuvatekstit ja alt-tekstin (kuvaus mitä kuvassa on näkövammaisten lukuohjelmaa varten) (ks. ohje kuvien lisäämiseen alla)
  8. Tekstin yhteyteen tieto kirjoittajasta ja kuvaajasta, Teksti ja kuvat tyyliin
  9. Pituus noin 250 – 300 sanaa on riittävä, pitkiä esim. 1000 sanaista tekstiä ei jakseta lukea verkossa, vaikka se olisi kuinka hyvin tehty. Tiivistä siis ja kerro olennainen, vaikka joutuisit luopumaan osasta tekstistäsi.

Kuvien lisääminen

  • Käsittele kuvat niin, että niiden leveys on maksimissaan noin 1000 pikseliä
  • Kuvan tulee olla mahdollisimman hyvälaatuinen (tarkkuus, valotus jne.).
  • Vaakasuora kuva toimii parhaiten
  • Opiskelijan silmin blogiin kuvia tarvitaan vähintään yksi, mutta kuvia olisi hyvä olla kaksi tai kolme, joista viestintä voi myös valita sopivat (aihe, tekstin määrään suhteutettuna). Kuvat lähetetään omana tiedostona, ei liitettynä tekstin sisään.
  • Jos tekstillä on uutisarvoa, blogiksi tarkoitettu teksti voidaan julkaista uutisena. Tällöin kuvia tarvitaan vähintään kaksi, toinen pysty- ja toinen vaakamuodossa.
  • Tallenna kuva koneellesi nimellä, joka kertoo sisällöstä esim: ”opintomatka saksa humak yhteisöpedagogi.jpg”
  • Voit tekstissä kertoa sulkeissa, mikäli haluat kuvan johonkin tiettyyn kohtaan tekstiä (kuva x tähän ja kuvateksti, kuvaajan nimi).
  • Kirjoita kuvaan kuvateksti kuvan latauksen yhteydessä kuvateksti, vaihtoehtoinen teksti (vaikka ”opintomatkalla Saksassa”) sekä kuvausteksti (kuvailuteksti, jossa kerrot kuvan sisällön luovasti siten, että sokeakin sen ymmärtää)
  • Huom! Kuvien käyttöön tulee olla lupa kuvatulta kohteelta ja kuvaajalta, kerro lähetysviestissä näiden asioiden olevan kunnossa. Kuvatekstissä mainitaan keitä kuvassa ja missä järjestyksessä, Sini Osaaja (vas.) tms.

Blogin lähettäminen

  • Opiskelija sopii blogin tekemisestä lehtorin kanssa. Lehtorin ohjeistaa blogin teossa.
  • Lehtori tarkistaa tekstin sisällön.
  • Teksti ja kuvat lähetetään viestinta@humak.fi
  • Viestintä tarkistaa ja tarvittaessa stilisoi tekstin ja julkaisee sen humak.fi –sivuilla sekä levittää sitä Humakin somekanavissa. Viestintä saattaa kommentoida tekstiä, antaa vinkkejä viilaukseen.
  • Lähetä teksti word-muodossa, ei pdf, eikä muu lukittu tekstimuoto.

Lisätietoja: viestinta@humak.fi

Tutustu Humakin graafiseen ohjeistukseen tästä. Ohjeistuksesta löydät mm. värit, fontit sekä logon käyttöä koskevia ohjeistuksia. Ongelmatilanteessa ota yhteyttä osoitteeseen viestinta@humak.fi.

Humakin PowerPoint-pohjan voit ladata tästä.

Nettisivuille ja esimerkiksi office-dokumentteihin soveltuva logotyyppi:

Painotuotteissa (lehdet, esitteet, julisteet, kirjat yms.) käytettävä logo:

Sivusta vastaa: Viestintä,
Viimeksi päivitetty: syyskuu 23, 2021